Kdo v sobotu dopoledne náhodně zavítal do Smetanových sadů v Olomouci, musel se divit, kde že to vlastně je. Nejen že byla Rudolfova alej plná lidí, ale cosi podivného se mezi nimi pohybovalo! Až když se vám podařilo prodrat davem (jaký tu zažívají v areálu výstaviště při tradičních květinových výstavách Flora) zjistili jste, že to pestrobarevné mezi diváky nejsou květiny, ale historické automobily a motocykly. A že jich bylo!
Startoval tu totiž XIX. Hanácké okruh, soutěž historických automobilů a motocyklů, který letos přivítal na stovku automobilů a třicítku motocyklů. Jeden exponát zajímavější než druhý. Na výstavě, která předcházela samotnému startu do soutěže, převažovaly československé automobily. Nakonec diváci svým hlasem přidělili pohár pro nejelegantnější automobil věnovaný primátorem města Olomouce Antonínem Staňkem shodou okolností nejstaršímu vozidlu Fordu T z roku 1912. Do Olomouce s ním přijel Pavel Beran junior z Lanškrouna. Mezi motocykly diváky nejvíce upoutalo BMW R12 se sidecarem (1935), na němž přijel Miroslav Janíček z Poličné. Mezi třicítkou motocyklů byly nejzastoupenější ty vyrobené v meziválečném období v Anglii (AJS, Ariel, BSA, Norton, Royal Enfield). Nechyběly ale ani snad ty nejproslulejší americké značky Indian a Harley Davidson. Samozřejmě by to vůbec nešlo bez spolehlivých československých motorek značek Jawa a ČZ, kterým asistoval i vzácný Premier vyrobený v Chebu v roce 1929.
Ze stovky automobilů byla tentokrát pouze čtvrtina zahraniční výroby. Jmenujme alespoň ty nejznámější zastoupené značky Bentley, BMW, Bugatti, Buick, Chevrolet, Ford, Hispano Suiza, Lagonda, Renault a Salmson. Pořadatel, klub historických vozidel SKAM Olomouc, se zaměřuje na propagaci prvorepublikového období, a tak zde bylo k vidění 75 automobilů vyrobených v československých automobilkách Aero, Jawa, Praga, Škoda, Tatra, Walter, Wikov a Zbrojovka Brno. Mezi všemi historickými vozidly vyčníval (a to i doslovně) dieselový autobus Tatra 27 vyrobený v roce 1940 pro Olomouc. Do původního stavu, se zachováním všech detailů i v interiéru, jej zrekonstruoval ze zbytků lesácké boudy (tak totiž autobus nakonec skončil svou provozní kariéru) Vítězslav Zezula z Městečka Trnávka.
V 11:00 hodin se kolona sto třiceti automobilů a motocyklů přesunula z překrásného prostředí v prostoru před hudebním pavilonem, kde prvorepublikovou atmosféru dokresloval i Dixieland Jazz Band, ke startu. Ten probíhal ve vyústění javorové aleje za pavilonem A výstaviště Flora Olomouc. Všechny stroje včetně jejich dobově oblečených posádek, které dorazily nejen z celé České republiky, ale i ze sousedního Slovenska, byly divákům při startu představeny ředitelem soutěže Jiřím Kohlíčkem.
Historická vozidla pak projela při první etapě měřící 43 km část rovinaté Hané, aby nakonec vystoupala až k pohádkovému hradu Bouzov, kde už na ně čekali netrpěliví diváci. Zatímco posádky, které byly většinou z daleka, obdivovaly místní hrad, přišli si diváci opět na své v hradním parku, kde bylo všech 100 automobilů a 30 motocyklů opět vystaveno. Při odjezdu byl ještě každý stroj před hradem nejdříve vyfocen a poté pomalu odjížděl historickou kovanou hradní bránou do odpolední etapy. Měřila 60 km a končila opět v Olomouci. Při průjezdu celkem 103 km dlouhou tratí čekalo na posádky pět průjezdních kontrol. Dvě dopoledne a tři odpoledne, v nichž musely plnit různé vědomostní či dovednostní úkoly. V Senici na Hané se například měřila odchylka od dvaceticentimetrové stanovené vzdálenosti při průjezdu kolem sloupku. Někteří řidiči tento úkol splnili dokonce bez trestného bodu, jiní překročili dvacet centimetrů i více než dvojnásobně. V Hněvotíně, Lošticích a Štěpánově byly připraveny otázky, které vycházely z naší motoristické historie i současnosti. Věděli byste, že zakladatelé firmy ČKD – Kolben a Daněk, která vyráběla i automobily Praga, se jmenovali křestními jmény Emil a Vincenc? Ve Střeni si mohl také každý vyzkoušet, jak těžké to měli fotbalisté na nedávném ME při trefování do brány. Nejvíce bodů v průjezdních kontrolách nasbíral Pavel Beran s chotí, který jel s vozem Chenard Walcker z roku 1912. Jelikož je ale také členem pořádajícího klubu SKAM Olomouc, musel se vzdát podle předem stanovených pravidel hlavní výhry a přenechat putovní pohár Bohumíru Sedláčkovi se synem. Přijeli z nedalekého Přerova a absolvovali Hanácké okruh v nejmenším voze Aero 500, vyrobeném v roce 1931. Před vyhlášením absolutního letošního vítěze bylo však rozdáno na třicet cen v jednotlivých kategoriích. S cenou se nezapomnělo ani na Jiřího Bulíčka z Hradce Králové, který absolvoval Hanácké okruh ve svých 88 letech a jeho ročník narození je stejný jako rok výroby jeho Tatry 12, tedy 1928! Vedení soutěže ocenilo ale i příkladnou renovaci Jiřího Zemánka (Oldtimer club Helfšýn), který představil v premiéře svůj motocykl Ardie 500SV z roku 1932. Nebo také devatenáctiletou Terezu Kráčmarovou, řidičku Tatry 11 z roku 1926. Vítězem se samozřejmě ale stal každý, který dorazil šťastně do cíle. Ze sto třiceti vozidel zůstaly stát s poruchou na trati pouze tři (dva motocykly a jeden automobil). I to se u strojů více než osmdesát let starých občas stává. XIX. Hanácké okruh je úspěšně za námi. Několika tisícům diváků a sto třiceti účastníkům se změna místa startu na Smetanovy sady moc líbila, a tak už se mnozí těší na jubilejní XX. ročník, který se bude konat opět na konci července, ovšem až v roce 2018.